Hållbarhetspris

Nätverket Hållbar Besöksnäring utser årligen årets hållbarhetsinitiativ inom den svenska mötes- och evenemangsnäringen för att lyfta goda exempel och dela kunskap om hållbarhet i branschen. Priset tilldelas en persons eller organisations prestation, aktivitet eller annan insats som är värd att lyfta och sprida vidare. Juryn är utsedd av Nätverket Hållbar Besöksnärings styrelse och består av Sylvia Nylin – VD Svenska Möten, Jan Peter Bergkvist – Hållbarhetsrådgivare, författare och föreläsare, SleepWell samt Claes Berglund – sponsrings- och konceptutvecklare, ansvarig för Sponsring- & Eventsverige Väst, Projektcompaniet.

Vinnare av årets hållbarhetsinsats 2018 Fotografiskas Restaurang

Motivering för Årets Hållbarhetsinsats 2018 inom svensk mötes- och evenemangsnäring:
Priset går 2018 till en vinnare som tagit sig an en av våra största hållbarhetsutmaningar på ett lockande och förförande sätt med fokus på de nödvändiga beteendeförändringar vi står inför.

Initiativet har rönt stor internationell uppmärksamhet vilket bidragit till att förstärka dess effekt.

Den lyckliga kombinationen av kamp mot matsvinn, vegetabiliska råvaror, och respekt för hela råvaran och dess säsong; samt ett tydligt och lustfyllt personligt ledarskap i en konstnärlig omgivning gör att Fotografiskas Restaurang med Paul Svensson vid rodret är värd all uppmärksamhet på sin resa till att det medvetna köket blir normen för oss alla!

Priset som i år delas ut för tredje gången, går till en person, organisation eller initiativ som har utmärkt sig i att driva och utveckla hållbarhetsfrågan inom besöksnäringen.

”Det är alltid fantastiskt att bli uppmärksammade. Att dessutom få ett hållbarhetspris när man kämpar varje dag med detta är ett tecken på att vi gör något rätt. Priset inspirerar och gör att man sporras att öka takten på vår väg till en njutbar hållbar framtid”, sägerMartin Wall, köksmästare på Fotografiskas Restaurang.

I hård konkurrens bland de nominerade hade den fem personer starka och engagerade juryn att utse fyra finalister varav en vinnare.De fyra värdiga finalisterna var Tin-Tin Jersild och Rosendals Trädgård, Fotografiskas restaurang med Paul Svensson i spetsen samt de digitala verktygen Klimatsmart semester och Svalna.se. Till vinnare av 2018 års hållbarhetsinitiativ enades juryn om att utse Fotografiskas restaurang med Paul Svensson vid rodret.

”För oss i juryn är det en utmaning och en glädje att välja ut en bland dessa fyra som alla är värdiga vinnare och tillsammans visar på att förändringen sker snabbt i vår bransch just nu, säger” Jan Peter Bergkvist, juryns ordförande.

Runt om i landet genomförs fantastiska insatser i besöksnäringen vilka bidrar till en hållbar utveckling av såväl näringen som av samhället i stort.

”Vi vill genom priset hitta förebilderna, föregångarna, de som verkligen gör skillnad, och visa upp dem och låta deras insatser inspirera andra. Årets vinnare är en sann måltidspionjär som ger stort avtryck och som i praktiken visar att och hur en omställning är möjlig, säger GMICs ordförande, Katarina Thorstensson.

Juryn bestod utöver ordföranden av Christina Rådelius, Tillväxtverket; Elin Jansson, Göteborgsvarvet (2017-års vinnare); Mikael Salo, Aktuell Hållbarhet samt Victoria Jansson, Sponsrings & Eventsverige.

Vinnare av årets hållbarhetsinsats 2017 är Göteborgsvarvet!

Motivering för Årets Hållbarhetsinsats 2017 inom svensk mötes- och evenemangsnäring:
Vinnaren visar på ett utmärkt sätt hur sociala och miljömässiga frågor hänger ihop och påverkar varandra och dessutom resulterar i god ekonomi. När ett så stort evenemang arbetar konkret med hållbarhet ger det positiva avtryck som påverkar många. Att bygga in de sociala hållbarhetsfrågorna och nå ökad delaktighet genom att erbjuda möjligheten att betala högre deltagaravgift som kommer andra till gagn som till exempel via samarbetet med Barncancerfonden, är ett av många exempel. Vinnaren visar på idrottens enorma potential att föra ut hållbarhetsfrågorna till många vilket ger ringar på vattnet. Det finns ett unikt sammanhang i Göteborg som gör att hållbarhetsfrågor får kraft och 2017 års vinare lyckas fullt ut med att på riktigt få hållbarhet att bli en del av kärnverksamheten.

Bland nomineringarna utsåg juryn fyra finalister; Sigtunahöjden, Göteborgsvarvet, Malmö Turism samt konferensen European Conference on Optical Communications. Till vinnare av 2017 års hållbarhetsinitiativ enades juryn om att utse Göteborgsvarvet.

”Det är ett angeläget pris och Göteborgsvarvet är en värdig vinnare. De har på ett fördömligt sätt tagit ett helhetsgrepp kring hållbarhet. Vår bransch är ju en fantastisk arena för att inspirera många människor till ett hållbart beteende på ett lustfyllt sätt och det har Göteborgsvarvet verkligen gjort ”, säger Sylvia Nylin, medlem i juryn.

Göteborgsvarvet visar idrottens enorma potential att föra ut hållbarhetsfrågorna som ger ringar på vattnet. När ett sådant stort idrottsevenemang med över 60 000 deltagare arbetar konkret med hållbarhet ger det förstås väldigt positiva avtryck.

”Det är kul att bli uppmärksammade hur hårt vi jobbar med hållbarhet och har detta året satsat extra mycket på social hållbarhet. Jag är själv extra stolt över det genomslag som vårt nya initiativ ”uppvarvningen” har fått. Priset ger oss energi i att fortsätta och arbeta än mer med dessa viktiga frågor” säger Sofie Fagerlund, hållbarhetsansvarig på Göteborgsvarvet.

”Genom Nätverket Hållbar Besöksnäring samarbetar branschens aktörer för att stärka hållbarhetsarbetet inom vår näring och visa att en omställning är möjlig. När vi nu utser Årets Hållbarhetsinsats får vi en möjlighet att lyfta många av de goda insatser som faktiskt görs. Vi behöver alla förebilder och Göteborgsvarvet är verkligen en inspiration för andra”, säger Camilla Zedendahl, ordförande Nätverket Hållbar Besöksnäring.

Bild: Göteborgsvarvet tar emot priset för årets hållbarhetsinsats av juryns ordförande Sylvia Nylin, Vd svenska möten och Camilla Zedendahl, ordförande Nätverket Hållbar Besöksnäring.

Vinnare av årets hållbarhetsinsats 2016 är Event in Skåne

Motivering för Årets Hållbarhetsinsats 2016 inom svensk mötes- och evenemangsnäring:
För att på ett enastående sätt, genom vandringseventet Eurando, visat hur en region kan använda sig av event för att driva på utvecklingen av hållbarhet.